Autor Economia
14 març 2015 a 16:00

La intervenció de la Generalitat va permetre retornar 295 milions als preferentistes catalans

0 Flares 0 Flares ×

L’Agència Catalana del Consum ha fet el balanç del 2014

Alfons Conesa, director de l’Agència Catalana del Consum, i Pere Torres, secretari d’Empresa i Competitivitat, presenten el balanç del 2014 a la seu del Departament // Imatge cedida per la Generalitat

Alfons Conesa, director de l’Agència Catalana del Consum, i Pere Torres, secretari d’Empresa i Competitivitat, presenten el balanç del 2014 a la seu del Departament // Imatge cedida per la Generalitat

Els laudes dictats per l’Agència Catalana del Consum (ACC), l’organisme de la Generalitat que vetlla pels drets dels consumidors, han permès retornar gairebé 295 milions d’euros als catalans afectats per les preferents. Aquestes actuacions són una de les intervencions més destacables que ha impulsat l’Agència al llarg del 2014. Dimecres passat el seu director, Alfons Conesa, va presentar les dades de l’any passat al costat del secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres. Torres va explicar que, com ja havia passat el 2013, l’activitat de l’organisme dels consumidors “va estar marcada per les participacions preferents i el deute subordinat”.

Els 295 milions que els veredictes de l’Agència han obligat a retornar als consumidors s’han anat acumulant des del 2012, quan l’ACC va començar a emetre laudes per donar resposta a les reclamacions dels consumidors, que es consideraven estafats per les preferents. Des de llavors, aquest organisme ha rebut prop de 47.000 reclamacions, de les quals 40.000 han acabat amb un laude favorable als demandants. Aquests veredictes obliguen les entitats bancàries a retornar l’import invertit als seus clients i això ha fet possible la recuperació d’un total de 294.510.000 euros.

Segueixen havent-hi, però, 300 expedients rebutjats que no han arribat ni a la fase d’arbitratge perquè el banc i els afectats comencin el procés de negociació. Conesa va explicar dimecres que els estan analitzant “un per un” i va garantir que hi donaran una resposta. La majoria de casos afecten el banc català Catalunya Caixa i, al seu torn, Torres va voler deixar clar que no els tremolarà el pols si han d’optar per la via de les sancions. “En tots aquells casos que considerem que el consumidor té raó, si Catalunya Caixa no atén a raons, s’obrirà un expedient sancionador individual”, va assegurar amb vehemència.

De fet, durant el 2014 l’ACC ja ha impulsat diversos expedients sancionadors que han acabat amb multes. En total, l’any passat es van recaptar 6 milions i mig d’euros per aquest concepte. Una de les sancions més mediàtiques va ser la que es va aplicar a les operadores de telefonia perquè en les seves ofertes no hi incloïen el 21% d’IVA. Conesa va felicitar-se per la mesura i va recordar que “gràcies a aquesta actuació, s’ha produït un canvi en el comportament de l’oferta comercial”. Tot i aquest cas concret, el cert és que aquest any s’han resolt un 19% menys d’expedients en forma de sanció que el 2013.

Però el clar protagonista de l’any passat no van ser les operadores de telèfon, sinó les reclamacions per serveis financers. De les 37.000 que l’Agència va registrar el 2014, més de la meitat eren per algun problema amb una entitat bancària, ja fos pel deute hipotecari o per les preferents. Les queixes pel servei de les empreses de telecomunicacions van suposar un 23’4% del total de reclamacions i la resta feien referència a problemes amb els subministraments bàsics o el transport. En total, l’ACC ha rebut un 16’5% menys de queixes que l’any anterior, una disminució que fonts de l’Agència vinculen a la finalització del termini legal imposat per acollir-se a l’arbitratge amb Catalunya Caixa per resoldre el frau de les participacions preferents.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Pin It Share 0 Email 0 0 Flares ×