Autor Societat
3 abril 2015 a 14:00

Salut recorda la importància de dormir bé

0 Flares 0 Flares ×

Una de cada quatre persones dorm menys de les hores recomanades

Home dormint a la gespa

Home dormint a la gespa // Imatge de Wikimedia Commons

L’Agència de Salut Pública de Catalunya ha editat decàleg amb les principals recomanacions per aconseguir un son reparador amb motiu del canvi d’horari. D’aquesta manera, recorda la importància de dormir les hores necessàries. A Catalunya, una de cada quatre persones dorm menys hores de les recomanades, sent les dones i les persones grans els col·lectius més afectats.

Dormir un nombre insuficient d’hores, ja sigui per la manca de temps de descans o per dificultat per conciliar o mantenir el son, suposa un risc per a la salut. Segons Salut, les persones amb factors de risc i problemes de salut crònics, principalment cardiovasculars i de salut mental, dormen menys hores. Aquesta falta de son també s’associa a les caigudes i lesions i a un envelliment més ràpid. Es recomana que els adults dormin més de 7 hores, i els infants i adolescents almenys 9.

Segons dades de l’Enquesta de salut de Catalunya (ESCA) del 2013, un 27,8% de la població adulta catalana dorm menys de les 7 hores recomanades, corresponent a un 25,5% dels homes i un 30,0% de les dones. Per edats, mentre que el 21,1% de les persones de 18 a 44 anys dorm poc, és el grup de majors de 65 anys el que compleix menys les recomanacions, ja que un 40,1% no arriba a les 7 hores. El nombre d’hores recomanades varia segons l’edat i les dades mostren que un 24,7% dels menors de 14 anys dorm menys de 9 hores cada dia. Les persones de classe social més baixa dormen menys (un 32,3% no compleixen les recomanacions, enfront d’un 24,7% de les de classe alta), i un 7% de la població adulta ha pres algun medicament per al son en els darrers 2 dies.

El son reparador ajuda a mantenir una vida saludable i a tenir un bon rendiment i un millor estat d’ànim durant el dia. Dormir profundament és un dels pilars de la salut, juntament amb una alimentació equilibrada i la realització d’activitat física regular. Els elements clau d’un son de bona qualitat es troben en la duració, la continuïtat (no hi hauria d’haver interrupcions) i la profunditat.

No dormir les hores necessàries s’associa a tenir excés de pes, depressió o ansietat, diabetis, hipertensió arterial i antecedents d’infart, o haver patit una lesió no intencionada en els 12 mesos previs. La majoria dels trastorns del son són prevenibles o tractables. Les preocupacions, la falta d’activitat física i l’ús creixent de les noves tecnologies a la llar són causes importants, i cada cop més freqüents, de problemes de son.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Pin It Share 0 Email -- 0 Flares ×