Autor Economia
9 abril 2015 a 08:30

Santi Vila: “Si resolem bé els Vallesos, Catalunya no tindrà aturador”

0 Flares 0 Flares ×

Jornada B30: territori competitiu, factors per al desenvolupament

Inauguració de la Jornada “B30: un territori competitiu. Factors per al seu desenvolupament”// Foto: Joan Murcia

Inauguració de la Jornada “B30: un territori competitiu. Factors per al seu desenvolupament”// Foto: Joan Murcia

La jornada: ‘B30 Un territori competitiu. Factors per al seu desenvolupament‘ es va celebrar ahir a l’Hotel Campus de la Universitat Autònoma de Barcelona. El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Santi Vila, que inaugurava la sessió, va apostar per impulsar el corredor al voltant de la B-30 amb tres dels 15 plans directors urbanístics (PDU) que tramita el Departament per a rellançar el teixit productiu i l’activitat econòmica. Es tracta dels PDU del Circuit de Catalunya, de la Riera de Caldes Sud i del Parc de l’Alba.

L’Associació Àmbit B30 va organitzar la jornada amb la qual s’obre un espai de debat i participació sobre tres factors claus per a la competitivitat de l’àmbit B30:

  1. aconseguir una xarxa de ciutats i una mobilitat àgil que respongui a la realitat del trànsit de mercaderies i persones
  2. la innovació com a element prioritari en la competitivitat de l’economia
  3. l’enfortiment de la indústria com a sector clau per al desenvolupament econòmic i la generació d’ocupació

La presentació de la jornada va anar a càrrec de, a més del conseller Santi Vila, del president de l’Associació Àmbit B30 i alcalde de Mollet del Vallès, Josep Monràs; el rector de la UAB, Ferran Sancho; i l’alcaldesa de l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès, Carme Carmona.

La innovació i la gestió del territori, eixos prioritaris en la competitivitat de l’economia de la B30

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila va qualificar el territori que abasta aquest corredor, que gira al voltant de l’AP-7 i de les seves calçades laterals, la B-30, de “veritable espina dorsal” del teixit productiu català, i d’“una de les millors i gran avingudes de la Catalunya considerada com a xarxa de ciutats”.

Així, Vila va considerar que “la densitat, l’existència de massa crítica, és el que ens fa competitius” i ha assegurat que “si resolem l’articulació dels Vallesos, aquest país té el futur perfectament garantit”, gràcies al seu “mosaic” d’activitats econòmiques, acadèmiques i socials. Tanmateix, el conseller va assegurar que Si resolem bé els Vallesos, Catalunya no tindrà aturador”

Jornada “B30: un territori competitiu. Factors per al seu desenvolupament” Taula Rodona // Foto Joan Murcia

Jornada “B30: un territori competitiu. Factors per al seu desenvolupament” Taula Rodona // Foto Joan Murcia

El president de l’Associació Àmbit B30, Josep Monràs, va posat en valor la gran importància de l’intercanvi d’experiències i de recerca de sinèrgies entre els agents presents actualment al territori B30, perquè “aquesta visió compartida fa possible la generació d’ocupació, l’enfortiment de la indústria i la creació d’oportunitats”.

El territori dins l’àrea d’influència de la B-30 aplega 1,3 milions d’habitants de les comarques del Vallès Oriental, Vallès Occidental i Baix Llobregat, i contribueix en un 17% al PIB total de Catalunya. Aquest àmbit té una superfície de 485 km2, una població de 1.018.166 habitants30.173 empreses i una ocupació total de 387.478 persones.

Dins aquesta jornada van tenirt lloc  dues taules rodones que van versar sobre la gestió del territori com a factor de desenvolupament de la competitivitat de la B30, per una banda i la indústria avançada com a repte per a la innovació, per l’altra.

La gestió del territori com a factor clau de la competitivat de la B30

Aquest va ser el tema de debat de la primera taula rodona en la que van participar el director de l’Institut Català del Sòl de la Generalitat, Damià Calvet; el director general del Circuit de Barcelona-Catalunya, Salvador Servià; el director general d’Ordenació del Territori i Urbanisme, Agustí Serra i el coordinador del Grup de Treball de Territori de l’Associació. Àmbit B30, Rodrigo Alaminos. El moderador va ser l’alcalde de Sabadell, Joan Carles Sánchez.

L’estudi fa una proposta de 62 actuacions, 30 sobre el transport públic i 32 a la xarxa viària, que s’integren en les següents línies d’actuació  // Imatge del web de l'Associació B30

L’estudi fa una proposta de 62 actuacions // Imatge del web de l’Associació B30

A l’entorn de la B30 hi ha més d’un milió d’habitants, i es realitzen 500.000 desplaçaments diaris interns i 400.000 desplaçaments addicionals de connexió amb Barcelona. A més, el 30% del trànsit total interurbà de la Regió metropolitana i el 15% de Catalunya es produeix a l’entorn de la B30. Per aquest motiu, l’Associació Àmbit B30 planteja com a objectiu principal aconseguir una xarxa de ciutats i una mobilitat àgil que respongui a la realitat del trànsit de mercaderies i a la mobilitat obligada de les persones.

Aquest objectiu es va plasmar en el document de priorització d’infraestructures que l’Associació Àmbit B30 va elaborar en el qual recollia 62 propostes. Algunes d’aquestes propostes ja han estat recollides per les administracions competents i han anunciat properes actuacions, com és el cas de l’inici del desdoblament parcial de la R3, o la represa de les obres del tram Terrassa – Sabadell del Quart Cinturó,

En aquesta taula rodona es va reflexionar sobre aquestes prioritats i en aquest sentit, el director general d’Ordenació del Territori i Urbanisme, Agustí Serra va destacar les més de 2.000 hectàrees de sòl classificat per a sectors d’activitat econòmica a l’àmbit B30 que concentra més de l’11% de sòl de tota Catalunya.

La indústria avançada. Reptes per a la innovació a la B30

L’Associació Àmbit B30 va acordar el passat mes de setembre treballar en l’anomenat Fòrum Àmbit B30, entorn tres àmbits claus per a la competitivitat: la indústria, la innovació i la manufactura avançada; i sobretot condicions que s’han de propiciar en aquests tres àmbits per impulsar la capacitat econòmica de l’Àmbit B30. Fruit d’això, s’ha començat a treballar en el document Estratègies per a una millora en la competitivitat de la indústria a l’Àmbit B30, i que ha estat l’eix d’aquesta segona taula rodona.

La taula rodona, moderada pel vicepresident de la Cambra de Comerç de Sabadell, Ramon Alberich, va anar a càrrec del director general d’Indústria de la Generalitat de Catalunya, Antoni M. Grau; el director general del Centre Tecnològic Ascamm, Xavier López; el catedràtic de Química Orgànica de la UAB, Jordi Marquet i el director general de la Fundació FUNDIT, Antoni Garrell.

Detalls estudi B30

Detalls estudi B30

El document Estratègies per a una millora en la competitivitat de la indústria a l’Àmbit B30 fa una anàlisi i identificació de propostes que permetin la recuperació del teixit productiu destruït i que millorin la competitivitat de la indústria a l’àmbit de la B30. En aquesta taula rodona s’ha posat de manifest que el gran repte de l’entorn B30 és incrementar l’ocupació i la productivitat per càpita, i per això, el teixit industrial és clau, ja que aporta al voltant del 60% de la inversió.

Les propostes recollides en aquest document giren entorn tres estratègies definides:

  1. Crear un nucli de fabricació avançada a l’àmbit B30 gestionat de manera professional per impulsar i facilitar la generació d’activitat econòmica i ocupació d’alt valor afegit a través de la revitalització de la indústria, el foment de l’emprenedoria i el talent, l’atracció d’inversió estrangera i la generació i transferència de coneixement
  2. Actuar com a lobby representatiu del territori més industrialitzat de l’estat espanyol per promoure i exercir pressió davant de les administracions competents.
  3. Reforçar la imatge de l’Àmbit B30 com a territori conjunt

Finalment, la cloenda de la jornada va anar a càrrec del president de l’Àmbit B30, Josep Monràs; el Secretari General del Departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, Xavier Gibert; el Vicerrector de Relacions Institucionals i Territori de la UAB, Manel Sabés; i l’alcaldessa de Sant Cugat i vicepresidenta de la Diputació de Barcelona i de l’Associació Àmbit B30, Mercè Conesa.

Conesa ha recalcat, durant la seva intervenció,  que és  important que es continuin  aliniant els factors de competitivitat del territori per potenciar l’eix de la B30L’associació Àmbit B-30, va dir l’alcaldessa, va néixer ara fa dos anys fruit d’una reflexió en comú del nostre territori, amb la idea d’alinear els factors de competitivitat de l’eix de la B-30 per impulsar-lo com a entorn generador d’oportunitats. És el que ens demana la ciutadania: viure en un entorn de futur.

Conesa també va remarcar la importància de generar dinàmiques de treball col·laboratiu per potenciar aquest territori. Les ciutats funcionen com un ecosistema, va dir Conesa, i l’eix que forma la B-30 és com un d’aquests ecosistema.

L’Associació Àmbit B30 està formada per 54 organitzacions entre empreses, centres de recerca, universitats, ajuntaments i sindicats de 23 municipis, en un recorregut d’uns 50 km.. El seu objectiu és impulsar la competitivitat i la millora d’un territori que aplega el 18,6% de les empreses del sector industrial català i on els centres de treball relacionats amb serveis considerats de tecnologia punta s’han incrementat un 30%.

El seu àmbit és l’àrea d’influència dels municipis, tant els directament ubicats en le pas d’aquesta via, com també altres poblacions relacionades per la seva proximitat i que conjuntament representen la principal aglomeració industrial de Catalunya i d’Espanya.

Mapa de l'àmbit de la B30

Mapa de l’àmbit de la B30

Associació Àmbit B30

  • • Badia del Vallès
  • • Barberà del Vallès
  • • Castellar del Vallès
  • • Castellbisbal
  • • Cerdanyola del Vallès El Papiol
  • • Granollers
  • • La Roca del Vallès
  • • Martorell
  • • Mollet del Vallès Montmeló
  • • Montornès del Vallès
  • • Palau-solità i Plegamans
  • • Parets del Vallès
  • • Polinyà
  • • Ripollet Rubí
  • • Sabadell
  • • Sant Quirze del Vallès
  • • Sant Cugat del Vallès
  • • Santa Perpètua de Mogoda
  • • Terrassa
  • • Vilanova del Vallès
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Pin It Share 0 Email -- 0 Flares ×