Autor Cultura
19 juny 2015 a 11:30

Quan el procés creatiu supera l’obra

0 Flares 0 Flares ×

El creador Jordi Puig analitza la relació entre art i fotografia al MAC

Conferència del fotògraf cerdanyolenc Jordi Puig, al fons amb les imatges que van inspirar moviments d’avantguarda tot i ser creades amb finalitats pràctiques

Conferència del fotògraf cerdanyolenc Jordi Puig, al fons amb les imatges que van inspirar moviments d’avantguarda tot i ser creades amb finalitats pràctiques // Foto: Judit Josa

Fotografia i art han tingut una relació difícil des del primer moment que van confluir les dues disciplines. Jordi Puig, fotògraf cerdanyolenc especialitzat en series de retrats, va oferir ahir al Museu d’Art de Cerdanyola (MAC) una reflexió sobre aquest debat que, va senyalar, “ha estat molt polèmic” al llarg de la història.

La conferència formava part del programa d’activitats paral·leles de l’exposició Baldomer Gili Roig i la fotografía que es pot visitar al museu local.

A final del s.XX, el pintor lleidatà utilitzava la fotografia com a base de les seves pintures i el seu arxiu fotogràfic, un material menystingut a l’època, va recuperar-se just fa dos anys mentre el museu preparava una antologia de l’autor.

Bona part de les fotografies que configuren l’exposició es van disparar com un simple recurs utilitari i s’han conservat per pura casualitat, perquè, en el moment de fer-se, no se li donava cap valor. Un segle més tard formen un testimoni de primera del món artístic i la vida burgesa de finals del s.XX.

Hi ha la possibilitat que el procés creatiu acabi sent art i adquireixi més valor que la pròpia obra? Puig va endinsar-se ahir en els trajectòries del nord-americà Theodore Robinson (1852-1896), l’alemany Karl Bossfeldt (1865-1932) i el català Josep Maria Sert (1875-1945).

Els tres autors, pintors el primer i el darrer i mestre artesà el del mig, van ser pioners en l’ús de la fotografia com a base de la seva obra; i, a parer de Puig, comparteixen la peculiaritat que el procés creatiu hagi superat en qualitat i valor artístic l’obra final. En ocasions, van revolucionar la forma de crear malgrat que aquest no era ni l’objectiu ni la intenció dels autors.

Aquest és el cas del professor d’arts aplicades Karl Bossfeldt, fotògraf pèssim, segons Puig; les seves imatges captades de forma sistemàtica i metòdica de plantes i vegetals van ser la influència més potent del moviment artístic d’avantguarda de la Bauhause.

Bossfeldt es va limitar durant 20 anys a fotografiar plantes, aïllar-les del seu entorn, ampliar la imatge i netejar el fons. Les fotografies s’imprimien en catàlegs, l’objectiu dels quals era renovar el temari dels mestres forjadors.

No hi havia intenció artística” va senyalar Puig, i malgrat això o bé gràcies això, s’aproximen més al concepte d’art modern que moltes obres pictòriques. Així, del pintor Robinson es valora ara que fos pioner en usar les teles, com si fossin el paper fotogràfic; i del muralista Josep M. Sert, celebrat per les classes pudents coetànies de l’autor, l’interès pel qual radica ara en les composicions amb figures napolitanes de pessebre a través de les quals estudiava les formes per les seves pintures. D’aquests muntatges espectaculars en queda constància per les fotografies fetes.

Puig, reconegut per les seves publicacions de series de retrats, treballa la fotografia de forma sistemàtica. “És la manera d’intentar expulsar el meu jo de l’obra” va explicar ahir.

El fotògraf convoca trobades: de bessons, de persones amb bigoti, de propietaris i mascotes… i els fotografia amb el mateix enquadrament i llum, un darrera l’altre durant tot un dia. Amb el museu de Cerdanyola ha col·laborat amb alguns d’aquestes series i en prepara una de nova per l’any vinent.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Pin It Share 0 Email -- 0 Flares ×