Autor Ensenyament
10 Setembre 2015 a 15:00

Escolà retreu les retallades i reclama que no es tanquin línies de centres públics

L’alcalde insta a lluitar pels drets en la inauguració del curs escolar

El director de serveis territorials, Lluís Baulenas, l’alcalde Carles Escola i la regidora Elvi Vila, en la conferència sobre neurociència i educació, ahir a l’Ateneu

El director de serveis territorials, Lluís Baulenas, l’alcalde Carles Escola i la regidora Elvi Vila, en la conferència sobre neurociència i educació, ahir a l’Ateneu // Foto: Judit Josa

El curs escolar 2015-2016 comença dilluns amb el retorn a les aules de Cerdanyola d’uns 10.000 alumnes, si bé els primers retrobaments van tenir lloc ahir al teatre de l’Ateneu en la inauguració del nou curs.

A diferència del que s’espera d’actes protocol·laris, el d’ahir va tenir un to lleugerament reivindicatiu: l’alcalde Carles Escolà va posar l’accent del seu discurs en la defensa de la qualitat de l’escola pública i en una crítica a les retallades, el tancament de línies i la minva de recursos perquè són, va dir, “un atac frontal a l’educació pública, universal i de qualitat”.

En aquest sentit, Escolà va fer una crida a seguir lluitant amb “l’objectiu de revertir les retallades”, que “no són conseqüència de la crisi”, sinó que van “contra els drets conquerits”. El govern municipal, va venir a dir l’alcalde, estarà al costat de les lluites perquè “no podem deixar perdre aquest llegat”.

El problema, la baixa natalitat

No hi ha res pitjor que reduir grups o tancar escoles” va coincidir el director dels Serveis Territorials d’Ensenyament al Vallès Occidental, Lluís Baulenas, per replicar en to conciliador,potser el govern municipal hauria de preocupar-se per augmentar la natalitat”. El comentari va provocar alguns somriures a la sala i un gest d’incredulitat d’Escolà.

Cerdanyola ha patit en els darrers anys un descens en la població de P-3, va continuar el director de serveis territorials, si bé “les dades generals estan aquest curs establilitzades”, va puntualitzar. Amb tot, la ciutat ostenta, segons Baulenas, una de les ratios d’alumnes per aula més baixes del Vallès.

Mestres, directors i professionals dels centres educatius cerdanyolencs van interrompre durant el matí d’ahir la preparació del nou curs escolar i van compartir amb l’administració reptes, programes i objectius per al nou curs.

Educació en valors

Tant Escolà com Baulenas van lloar en els seus respectius discursos la “important tasca” dels educadors així com la professionalitat dels equips docents. Baulenas va referir-se als milers de refugiats i va demanar resposta a nivell educatiu pels problemes d’Europa.

Segons Escolà, que va fer gala de la implicació de Cerdanyola des de fa anys en programes de ciutat educadora, l’educació transcendeix el sistema educatiu i en depenen valors com la solidaritat, el respecte, la participació activa o la cohesió social.

Més recursos i participació

L’Ajuntament té especial interès “en promoure la participació”, va destacar la regidora d’Educació, Elvi Vila. Així va anunciar la continuïtat del projecte educatiu de ciutat (PEC), que va iniciar el govern anterior, i la voluntat d’encarar durant el curs “el repte de pensar l’educació més enllà de l’escola”.

Tots som potencialment agents educadors”, va sostenir Vila, en tant que el PEC cerca “complicitats per planificar i endreçar” les polítiques municipals educatives.

Pel que fa al programa Cerdanyola Educa, activitats formatives de suport a l’educació organitzades amb recursos municipals, els centres han pogut escollir enguany entre 288 propostes. La majoria estan destinades als escolars i una desena s’adrecen als docents i a les AMPES.

A banda de les tradicionalment més populars, com ara tallers d’expressió corporal o visites de patrimoni, Vila va destacar les activitats relacionades amb la diversitat sexual perquè l’educació contra l’homofòbia s’ha incorporat al programa arran de demandes ciutadanes.

La regidora també va expressar l’orgull de provenir de la “lluita social”, si bé va matisar que, des de la “posició de responsabilitat”, el govern local cercaria “tots els acords” amb el departament d’Educació per millorar el sistema educatiu a Cerdanyola.

Els curs començarà amb 153.322 alumnes al Vallès, repartits en 5.885 grups. En total seran 39 grups més que el 2014, dels quals, 34 s’obren a l’escola pública, segons va destacar Baulenas.

Pel que fa a l’increment de demanda de places de secundària, una tònica general a la comarca, Baulenas va explicar que s’han creat nous instituts (Sant Quirze), altres han doblat la seva oferta (Castellar) o bé, com en el cas del Gorgs de Cerdanyola, s’hi han fet obres d’ampliació durant l’estiu.

Va seguir als parlaments, la conferència Neurociència i aprenentatge: aportacions de l’estudi del cervell a l’educació de l’investigador, David Bueno, autor del llibre Educació per a una cultura de la pau.

Switch to mobile version