Autor Societat
20 Octubre 2015 a 10:00

Els menús escolars a Catalunya aposten per promoure una alimentació més saludable

Així conclou la PReME elaborada per l’Agència de Salut Pública de Catalunya

Menu escolar // Imatge cedida per la Generalitat

Menu escolar // Imatge cedida per la Generalitat

Una bona part dels menús escolars que se serveixen als centres educatius catalans estan apostant cada vegada més per promoure una alimentació saludable amb una elevada presència de verdures, hortalisses i fruites fresques. Aquesta és la principal conclusió de l’anàlisi de la Memòria 2014 del Programa de Revisió de Menús Escolars (PReME), elaborada per l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT) del Departament de Salut i que com a objectiu ofereix als centres escolars de Catalunya avaluar la programació dels dinars que serveixen al menjador per tal de millorar-ne la seva qualitat.

L’any 2014 es van rebre i avaluar 457 programacions de menús de centres de primària, secundària i educació especial, que van donar servei en  menjadors escolars a 65.980 alumnes. Els indicadors més positius d’aquesta avaluació, comparada amb les dades obtingudes al 2013 i al 2012, són els següents: gairebé es dobla i arriba al 100% la presència diària d’aliments frescos, un creixement elevat de la presència diària de verdures i hortalisses en el menú, increment en centres que es compleixen les freqüències recomanades, al percentatge de programacions que compleixen les freqüències recomanades de carns grasses i fregits com a segons plats, augment de l’ús de l’oli d’oliva per amanir, i molts pocs centres disposen de màquines expenedores d’aliments i begudes accessibles als alumnes.

Pel que fa als aspectes a millorar, convindria que l’oli d’oliva (o si no és possible, de gira-sol altooleic) fos més habitual a l’hora de cuinar (40,1%). A més, caldria una major presència d’ous als segons plats (80,5%), d’amanida com a guarnició(61,2%) i de fruita com a postres (65,9%). Per últim, també podria millorar la freqüència de precuinats, la presència dels quals és adequada en el 79,1% dels casos.

A banda de les 457 programacions revisades, al 2014 es van elaborar 222 informes de seguiment, consistents en una segona valoració de la programació de menús que es duu a terme habitualment dos o tres mesos després que s’hagi enviat l’informe de revisió inicial.

Un 44,4% dels centres analitzats utilitza un servei de restauració que cuina a la mateixa escola, un 30,2% tenen contractat un servei de restauració que hi duu el dinar des d’una cuina central i un 23,6% disposa de cuina pròpia. Per últim, la memòria també apunta que a la meitat dels centres el temps per dinar és d’entre 45 i 60 minuts, i en un 29,5%, d’entre 30 i 45 minuts. A més, la gran majoria de centres (88,2%) disposen d’un espai exclusiu destinat a menjador.

Switch to mobile version