Autor Economia
31 Juliol 2019 a 10:00

Presentació de la Memòria d’activitats de l’ACT

1.250 empreses afiliades i més de 1.400 activitats

Jornada Programes ACT// Foto: ACT

Jornada Programes ACT// Foto: ACT

La Generalitat, a través del seu òrgan de promoció turística, l’Agència Catalana de Turisme, depenent del Departament d’Empresa i Coneixement, i els seus dotze Centres de Promoció Turística (CPTs) d’arreu del món, ha tancat un 2018 molt satisfactori amb el llançament de campanyes de promoció pioneres i amb la posada en marxa del nou Pla de màrqueting turístic de Catalunya 2018-2022, que marca les línies a seguir els propers quatre anys i que està emmarcat en Pla Estratègic de Turisme de Catalunya també pel període 2018-2022.

El balanç d’aquesta activitat s’ha presentat a la Memòria d’activitats de l’ACT davant del seu Consell de Direcció celebrat aquest mes de juliol. Els resultats turístics del 2018 han estat molt positius. Catalunya ha rebut 20.606 milions d’euros de despesa total provinents de l’arribada al nostre país de 19,1 milions de turistes internacionals. Aquestes dades són molt rellevants si tenim en compte que han comportat un creixement del 7’2% en ingressos mentre que la xifra de visitants ha estat pràcticament la mateixa que l’any anterior. Aquest és un dels objectius del govern: captar una major despesa dels turistes sense necessitat d’augmentar el nombre i fer que la seva arribada encara sigui més rendible.
Aquest treball es fa també a través dels programes de treball de l’ACT, en un any 2018 en que s’ha tancat amb prop de 1.250 empreses i entitats que han decidit formar part de l’organisme i disposar de les oportunitats i dels beneficis que l’ACT posa a la seva disposició.
En total l’ACT ha desplegat més de 1.400 accions de suport al sector turístic català i a la seva projecció en el món. En destaquen les més de 470 accions promocionals entre fires, presentacions, viatges de familiarització, viatges de premsa i altres esdeveniments específics; les prop de 240 accions de suport a la comercialització; i les més de 330 accions vinculades a campanyes de comunicació fora de línia i en línia (off i online). En total, això representa pràcticament quatre accions diàries per promoure la destinació catalana entre els principals mercats emissors internacionals. En tota aquesta activitat promocional i comercial, vehiculades principalment a través dels diferents CPTs, hi han pres part de manera activa el sector turístic i els patronats de turisme de les diputacions de Barcelona, Tarragona, Girona i Lleida, així com també l’ens de promoció de la capital catalana, Turisme de Barcelona.
En aquest sentit, el director de l’Agència Catalana de Turisme, David Font, ha volgut destacar que aquest 2018 hem seguit sent capdavanters en la projecció internacional de Catalunya com una destinació turística de primer nivell i és una cosa que no hem fet sols, sinó que ho hem fet conjuntament amb el sector públic i amb el sector privat perquè al cap i la fi quan ho fem plegats és quan som més forts i som capaços de projectar Catalunya”en aquest sentit també ha afegit que“això no és una feina que s’acabi aquí perquè aquest 2019 i sobretot el 2020 serà un any de  canvis, de noves incorporacions i de noves metodologies de treball, amb la única voluntat que Catalunya segueixi sent una destinació excel·lent com a destinació turística de primer nivell mundial”.

Pla de màrqueting turístic de Catalunya 2018-2022

El 2018 ha estat l’any de l’aprovació, presentació i integració del nou Pla de Màrqueting Turístic de Catalunya 2018-2022 en les dinàmiques de treball de l’ACT. El Pla s’ha treballat simultàniament amb el Pla Estratègic de Turisme de Catalunya i vol ajudar el sector a fer un màrqueting d’alta eficàcia, i a posicionar Catalunya com una de les millors destinacions turístiques del món, tot aplicant una estratègia de creixement responsable, sostenible i de qualitat centrat en els productes 4D: diversificació, desestacionalització, desconcentració i despesa.
Aquest pla es recull en un document concretat de forma conjunta amb agents turístics, patronats de turisme i sector privat, que permetrà que l’ACT segueixi sent no només pionera sinó que també excel·leixi en la tasca diària de promoció del nostre país a nivell turístic. Aquí podeu trobar el document definitiu juntament amb el resum executiu. 

2018: Any del Turisme Cultural i del premi al millor film turístic del món

La declaració de l’Any del Turisme Cultural ha estat l’eix central de la promoció durant l’exercici 2018 i que a més ha marcat una línia que es segueix treballant al llarg del 2019. La presentació de l’Any es celebrar el 20 de març de 2018 davant de més de 650 professionals del món del turisme i la cultura en un acte al Museu Nacional d’Art de Catalunya. Durant l’any temàtic s’han celebrat més de 150 accions, concretament una cada dos dies, adreçades tant al públic final com als professionals, organitzades per empreses i entitats del món del turisme i la cultura. Arrel d’aquest any temàtic, l’ACT ha estat present a les grans cites turístiques internacionals posant especial èmfasi en la promoció de tot allò que té a veure amb el turisme cultural.
Aquesta activitat ha anat molt lligada a la promoció, especialment amb la campanya turística «La Ruta de l’Atzar», amb la qual l’ACT va aconseguir el passat mes de novembre el premi al Millor film turístic del món concedit per part del Comitè Internacional de Festivals de Films Turístics (CIFFT). El vídeo promocional ha estat el guanyador d’entre peces audiovisuals de tot el món presentats en el X Festivals que conformen el circuit del CIFFT. La peça promocional explica la història de dues noies que segueixen les passes d’un cantant a través del seu diari de viatge per mostrar el caràcter més cultural de la destinació catalana.

L’Agència Catalana de Turisme es converteix en pionera amb el llançament del videojoc de realitat virtual “Legends of Catalonia”

Per primer cop, un organisme públic de promoció turística utilitza un videojoc de realitat virtual per promoure una destinació. El «Legends of Catalonia» ha estat una campanya turística pionera a escala mundial, i la més innovadora feta mai a Catalunya. La campanya es va presentar el mes d’octubre a Barcelona i al novembre a Nova York (Estats Units). Per fer-ho, l’Agència va comptar amb la plataforma PlayStation (PS), qui es va implicar en aquesta proposta única en el món de l’entreteniment.
El joc està protagonitzat per Carles Puyol, Edurne Pasaban i els germans Roca, i transcorre en indrets emblemàtics de Catalunya, com ara l’amfiteatre romà de Tarragona, la Seu Vella de Lleida, la muntanya de Montserrat, el Cadaqués dalinià, i el Mercat de Sant Antoni i la Sagrada Família a Barcelona.

La cartera de marques turístiques gestionades per l’ACT segueix creixent

El 2018 ha estat finalment l’any de la posada en marxa del programa Viles Marineres, la última que restava pendent d’estrenar-se. Amb aquesta, l’ACT tanca el 2018 amb dinou marques turístiques diferents per Catalunya, posant així de relleu la riquesa i la diversitat que pot oferir el nostre territori.
Per altre banda, el 2018 també ha servit per aprofundir en la resta de marques que gestiona l’ACT. Entre elles trobem el turisme esportiu, on per primera vegada s’ha participat en dos esdeveniments de caire internacional especialitzats en esport: la NSCAA als Estats Units, centrada principalment en el món del futbol, i la International Sports Convention a Ginebra, el punt de trobada del sector dels esports a Europa.
També cal destacar la forta aposta que està duent a terme l’ACT per posar en valor el sector ecoturístic a Catalunya i continuar impulsant les activitats a la natura de manera responsable i sostenible. En aquest marc, s’ha creat el primer catàleg d’experiències d’ecoturisme a Catalunya, un catàleg que recull més de vuitanta experiències d’arreu del territori i que s’ha consensuat i elaborat de manera coordinada amb la Taula d’Ecoturisme, una plataforma estable i participativa de reflexió i treball de la qual en formen part diferents professionals i experts vinculats al sector, tant d’àmbit públic com privat.
Finalment, el turisme de congressos segueix creixent i convertint-se en una important aposta en el futur del turisme català. En total, 1.370.000 turistes han visitat Catalunya l’any 2018 per motius de negocis i ha generat una despesa total de 1.650 milions d’euros. Un cop tancat aquest 2018, l’Agència Catalana de Turisme (ACT) compta ja amb 230 afiliats al seu programa de reunions i esdeveniments professionals del Catalunya Convention Bureau (CCB).
També cal destacar la organització de la segona edició del Connecta 2018 Catalunya Convention Bureau, la plataforma de suport a la innovació del sector, que va aplegar prop de 200 professionals.
Switch to mobile version