Autor Economia
28 Setembre 2019 a 10:00

“Turisme i Ocupació: un futur millor per a tots”

Lema del Dia Mundial del Turisme

Seu Agencia Catalana Turisme//Foto:ACT

Seu Agencia Catalana Turisme//Foto:ACT

Amb motiu del Dia Mundial del Turisme, la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, i el director general de Turisme, Octavi Bono, van visitar l’oficina de turisme de Palau Robert per posar en valor la tasca que realitzen el punts d’informació turística de Catalunya i la importància del sector turístic a Catalunya. Durant la visita, la consellera ha destacat que “el sector turístic representa el 12% del PIB i el 14% de l’ocupació” i que “no hi ha cap sector industrial que representi tant com el turístic”.
Infografia perfil turista estranger// Autor: ACT

Infografia perfil turista estranger// Autor: ACT

En aquest context, Chacón ha donat les dades d’afluència i despesa de turisme estranger.

Fins el mes de juliol, 11,3 milions de turistes estrangers han visitat Catalunya (+1,5%),

Generant una despesa de 12.347 milions d’euros (+4,9%). Fins el mes de juliol, els mercats que més ingressos han generat són Estats Units (1.628,7 milions), França (1.292,1 milions) i Regne Unit (1.056,4 milions).
La consellera ha declarat que “el nombre de turistes creix a tot el món, també a Catalunya, i hem de pensar quin turisme volem. Treballem per prioritzar els països que més despesa generen i que van més enllà del sol i platja, com per exemple Estats Units o Japó. A més, volem tendir a la desestacionalització, ja que un 47% dels turistes que ens visiten ho fan entre juny i setembre, i a la descongestió, per distribuir l’afluència turística per tot el territori català”.
 
Per aconseguir aquests objectius, la titular d’Empresa i Coneixement ha recordat que “comptem amb diverses eines, com són el Pla Estratègic de Turisme i el Pla de Màrqueting Turístic que està desplegant l’Agència Catalana de Turisme. A més, som la primera entitat pública en utilitzar la realitat virtual per promoure una destinació turística, ja que creiem que les tecnologies de la informació i la comunicació seran un dels elements que condicionaran aquest sector en un futur. Per aquesta raó hem creat el Clúster Turisme-TIC, amb més de 300 empreses que hi participen”.

El paper de les oficines de turisme

Actualment, l’oficina de Palau Robert no només assessora als visitants que s’hi acosten per demanar informació, sinó que també distribueix publicacions, i ven productes relacionats amb l’àmbit turístic de la nostra destinació, com són visites i tours, títols de transport i targetes turístiques, o regals i records fets a Catalunya. A més, realitza el servei de devolució de l’IVA a turistes no comunitaris (tax free).
La xarxa d’oficines de Catalunya està formada per 221 oficines de turisme i punts d’informació turística dels quals 10 estan directament gestionats per la Generalitat o cogestionats amb altres ens locals. Aquests atenen els visitants en català, castellà, anglès, francès, alemany, italià i rus.
Segons dades del Departament d’Empresa i Coneixement, les oficines de turisme atenen el 3,5% dels turistes que ens visiten. Així, l’any 2018 les 221 oficines i punts d’informació turística van atendre 1.100.588 visitants, un 7% més que l’any anterior. D’aquests, el 38,1% eren turistes catalans, el 17,2% provenien de la resta de l’Estat, i el gruix del 44,7% eren visitants estrangers.

Un sector tractor de l’economia i l’ocupació laboral

El Dia Mundial del Turisme se celebra enguany sota el lema “Tourism and Jobs: a better future for all” (“Turisme i Ocupació: un millor futur per a tothom”), ja que el turisme és a tot el món un dels sectors econòmics que més contribueixen a la creació de llocs de treball.
Segons les últimes dades sectorials de les afiliacions a la seguretat social, que es donen a conèixer trimestralment, a 30 de juny el sector turístic comptava amb 477.586 afiliacions, el que suposa un 3,6% d’increment interanual. Aquest número correspon al 14% de les afiliacions totals que hi havia a Catalunya en aquest període.
Switch to mobile version